Gradski Portal 018 – 29.01.2019
Novinar – Emilija Ostojić Kaculj
Od kada je niški aerodroma “Konstantin Veliki” prešao u vlasništvo države Vlada Srbije uložila u aerodrom 256 miliona dinara, od čega je 110 miliona već uplaćeno na račun operatera dok je 70 miliona opredeljeno za vozilo za odleđivanje aviona – ovo je danas rekao Zoran Ilić koji je posetio aerodrom i uručio vozilo za odleđivanja aviona i zaštitu od zaleđivanja kada prolaze kroz oblake sa povečanom vlažnošću što je od posebnog značaja za bezbedno izvršavanje letova.
Vozilo je plaćeno 53 miliona dinara, a Vlada Republike Srbije je za te svrhe opredelila 70 miliona dinara.
„Pored ovih 53 miliona koja su upotrebljena za kupovinu ovog vozila dato je još nekih 10 miliona da se vozilo snabde potrebnim derivatima i tečnostima za odleđivanje aviona, a nakon toga i njegovu zaštitu protiv zaleđivanja“, kazao je Ilić, koji je dodao da je odvojen i deo sredstava koja treba da pomogne menadžmenu aerodroma da zaštite pistu od zaleđivanja i njeno uređenje.
Iinvesticioni program i nove investicije vezane za Aerodrom vrede pet milijardi dinara.
„Ono što je važno za građane Niša to je elektrifikacija i rekonstrukcija pruge Niš- Dimitrovgrad i izmeštanje pruge, odnosno izgradnje obilaznice, iz Niša. Za taj deo posla, a ima veze i sa aerodromom, pripremljeno je 268 miliona evra“, kazao je Ilić. Koji je objasnio da postojanje pruge “ne dozvoljava ni bezbedan rad uređaja koji je već instaliran na aerodromu, a on je namenjen dovođenju aviona do piste. Potrebno je izgraditi još jedan sistem da bi aerodrom najbezbednio mogao da funkcioniše u skladu sa svetskim standardima, a to je sistem svetlosnog obeležavanja koji će već ove godine biti realizovan i kompletiran. Izmeštanjem kraka pruge koji ide ka severu moći će pista da bude produžena za nekih 300 metara. Završetak izmeštanja pruge je planiran za 2021.godinu i investitor na tom poslu biće infrastuktura Železnica”
Nakon produžetka, pista će biti dzga 2.800 metara, što će podići i nivo bezbednosti pri poletanju i sletanju aktuelnih letelica, ali i vazduhoplova koji su iz klase širokotrupnih vazduhoplova.
“Do 2023.godine možemo da očekujemo ulaganja i u produžetak piste“, istako je Ilić koji je najavio izgradnju novog tornja u vrednosti od 5,5 miliona evra. Ove godine biće završena izrada projektne dokumentacije, a početak radova predviđen je za jul 2020. Završetak radova planiran je za decembar 2021. godine – kazao je on.
Novi toranj gradiće se na dva hektara zemljišta koje je u vlasništvu Grada Niša.
Ilić je rekao da je to zemljište je prethodno rukovodstvo aerodroma nameravalo da proda za 40 miliona dinara.
“ Mi smo se dogovorili sa Kontrolom letenja Srbije i Crne Gore (SMATSA) da zakup te lokacije bude na 30 godina. SMATSA će mesečno plaćatiniškom aerodromu zakup zemljišta od 50.000 do 80.000 evra, mesečno na period od 30 godina. To znači da bi za godinu dana to bilo milion evra što je neuporedivo više nego što bi bila cena da je zemljište prodato. Samo od zakupa bi godišnje imali dva puta više nego što je bila predviđena suma koja je trebalo da se isplati aerodromu za prodaju. To bi trebalo i da se desi ovih dana ,čime će aerodrom skoro pokrivati celokupne mesečne troškove zarada zaposlenih – naveo je Ilić
„Perpektiva niškog aerodroma je sasvim solidna i on će i dalje zadovoljavati potrebe građana Niša i ovog regiona“, dodao je Ilić.
„Za onoliko sredstava koje uplaćuje Republika grad je oslobođen svojih obaveza, a naš niški aerodrom radi, funkcioniše, podiže kapacitete, povećava broj putnika,a uvodimo i nove linije,obavljamo one koje su bile ukinute. To su informacije koje su značajne za grad i za ceo region“, kaže gradonačelnik Niša Darko Bulatović. „Biće povećan kapacitet aerodroma i sve će to doći zato što je stvoren sistem da se to ostvari, a mi smo kao grad deo jedinstvenog sistema naše države i njene politike i samo tako možemo da uspemo. I danas smo ovde na našem, na niškom, na srpskom aerodromu“, istako je Bulatović.
Prema rečima direktora aerodroma Dušana Kneževića za dalji razvoj ove vazdušne luke neophodne su i nove investicije.
„Zgrada terminala je mala jer je projektovana za 100 000 putnika, a revidiranjem je ustanovljeno da može da primi i 200 000 putnika na godišnjem nivou, a kao što znate prošle godine smo imali preko 300.000 putnika“, istako je Knežević. „Da bi mogli da primimo veći broj putnika terminalna zgrada nam je neophodna“.
On je dodao da je sasvim evidentno da država želi da ulaže u niški serodrom.
„Prvi primer toga je kupovina vozila koje će formalo biti u upotrebi od četvrtka. Zimska sezona je kritična sezona u radu aerodroma i kako bi se obezbedila pozudanost sistema ovakvo vozilo je uslov“, istako je Knežević. „Važan projekat je i ugradnja svetlosne signalizacije za precizan prilaz aviona. Na meteorološke uslove ne možemo da utičemo, ali postojanje ovog sistema obezbediti bezbedno sletanje aviona“, zaključio je direktor aerodroma Dušan Knežević.
Koncesioni ugovor koji je zaključen sa kompanijom „Vansi erports“ nije razlog prelaska niškog aerodroma u državno vlasništvo, potencirao je danas Ilić i rekao da bi ugovor sa tom francuskom kompanijom trebalo da bude objavljen u narednih mesec dana.
Pomoćnik ministra Zoran Ilić rekao je danas da je Vlada Srbije obezbedila sredstva za finansiranje prvih avio linija sa niškog aerodroma od javnog značaja i da bi u četvrtak Vlada Srbije trebalo da donese uredbu kojom će biti definisani regioni koji će imati pravo da koriste te linije do evropskih gradova. Uskoro bi trebalo da se raspiše javni konkurs za prevoznike koji će leteti na linijama od javnog značaja, čime će biti omogućeno dodatno povezivanje Niša sa deset evropskih destinacija. Ilić je dodao da očekuje dakompanija Er Srbija bude jedan od učesnika konkursa.