Naslovna Kultura „Prosjačka opera” otvorila „Teatar na raskršću” u Nišu. U fokusu cenzura, autocenzura...

„Prosjačka opera” otvorila „Teatar na raskršću” u Nišu. U fokusu cenzura, autocenzura i sloboda umetnosti

0
Prosjačka opera otvorila
Prosjačka opera otvorila foto: GP018

U Narodnom pozorištu Niš sinoć je otvoren šesti Festival drame i pozorišta balkanskog kulturnog prostora „Teatar na raskršću”. Na otvaranju izvedena je predstava „Prosjačka opera” Vaclava Havela u režiji Milana Neškovića, u produkciji Narodnog pozorišta Niš.

Teatar na raskršću
Teatar na raskršću foto: GP018

Festival „Teatar na raskršću” trajaće do 12. oktobra i okupiće pozorišta iz Srbije, Bugarske, Severne Makedonije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine. Uoči početka festivala mogle su se čuti poruke pozorišnih delatnika koji izražavaju bojazan za trenutna dešavanja u svetu pozorišta i kulture uopšte.

Duško Ljuština
Duško Ljuština foto: GP018

„Festival lepim pozorišnim koracima sledi i putuje da bude jedan od vodećih pozorišnih festivala u ovom regionu. Sa jednom Lorkinom porukom za sve nas: ’Narod koji ne potpomaže svoje pozorište ili je mrtav ili će uskoro umreti’. Nemojmo da nam se to dogodi. Sa tom Lorkinom porukom proglašavam ovaj festival otvorenim”, poručio je Duško Ljuština, predsednik Saveta festivala.

Publika Teatar na raskršću
Publika Teatar na raskršću foto: GP018

Doskorašnji direktor niškog pozorišta, i selektor ovogodišnjeg „Teatra na raskršću”, Spasoje Ž. Milovanović, istakao je da je kriterijum za izbor predstava bio uspeh komada na nacionalnim festivalima, a sve njih spaja borba za slobodu umetnosti.

Spasoje Ž. Milovanović
Spasoje Ž. Milovanović foto: GP018

„Koncept selekcije bio je završen krajem prošle godine. Kao crvena nit nametnula se tema cenzure i autocenzure. Što je u ovom sumanutom trenutku pronašlo i izvanpozorišno utemeljenje, nešto što je bilo na nivou prepoznavanje ili slutnje, sada je nažalost dobilo svoju punu satisfakciju. Čitav niz nekakvih zabrani i ograničenja, koja ne znam gde vode”, naveo je Milovanović.

Stručni žiri ovogodišnjeg festivala čine Irfan Mensur, glumac, reditelj i profesor; Andrej Nosov, reditelj; Anđelika Simić, glumica; Nenad Novaković, ekspert za elektronske medije i menadžment u kulturi; i Gordana Goncić, dramaturškinja i direktorka pozorišta Atelje 212.

Irfan Mensur
Irfan Mensur foto: GP018

„Žiriranje je uvek težak zadatak. Na kraju festivala pola sale vas voli i odobrava ono što ste uradili, a pola sale vas ne voli i misli da je to moglo biti drugačije. Žiri je uvek izložen kritici, ali nije mi prvo žiriranje, ne znam im broj. Ali uvek sam okružen ljudima koji žele dobro tom festivalu”, rekao je Irfan Mensur.

Direktorka Narodnog pozorišta Ana Savić istakla je da je ovaj festival je pokazatelj da su Niš i Narodno pozorište prava balkanska prestonica pozorišne umetnosti.

Ana Savić
Ana Savić foto: GP018

„Festival ’Teatar na raskršću’ ima za cilj afirmaciju sličnosti i razlika kulturno identiteta država i naroda, koji dele isti kulturni prostor, afirmaciju države Srbije i Niša – mesta raskršća evropskih i svetskih puteva, jačanje međunarodne kulturne razmene, promovisanje pozorišne umetnosti, balkanskog prostora, kao i razmenu ideja i pozorišnih praksi”, navela je Savić na otvaranju.

Luka Gašević
Luka Gašević foto: GP018

„Niš je grad bogate kulturne prošlosti i savremenog duha, koji neprestano inspiriše umetnike i publiku. Ovaj festival je prilika da se ta energija ponovo oseti na svakom koraku. ’Teatar na raskršću’ okuplja umetnike različitih zemalja, jezike, tradicije i pokazuje da umetnost ne poznaje granice”, izjavio je zamenik gradonačelnika Niša Luka Gašević.

Večeras će od 20 časova biti odigrana predstava „Galeb” Antona Pavloviča Čehova u režiji Aleksandra Ivanovskog u produkciji teatra „Jordan H. K. Džinot” iz Velesa iz Severne Makedonije.

#Kultura 

POSTAVI ODGOVOR

Molimo vas unesite vaš komentar
Molimo vas unesite vaše ime ovde