Evropska investiciona banka odobrila je 134 miliona evra za modernizaciju pruge Niš–Dimitrovgrad. Reč je o kreditu od 100 miliona evra, a 34 su bespovratna sredstva, odnosno poklon državi Srbiji, kako bi se završila železnička obilaznica oko Niša.
Kada se posao završi od Niša do bugarske granice vozovi će umesto dosadašnjih 50, saobraćati brzinama do 120 kilometara na sat.
Finansijski paket obuhvata zajam Evropske investicione banke (EIB Global) vredan 100 miliona evra za obnovu železničke pruge Sićevo–Dimitrovgrad, elektrifikaciju i ugradnju signalizacije duž cele deonice Niš–Dimitrovgrad, kao i 34 miliona evra bespovratnih sredstava EU za izgradnju železničke obilaznice oko Niša.
„Ovim investicijama znatno će se poboljšati železnički kapaciteti, bezbednost i kvalitet prevoza, kao i smanjiti saobraćajna zagušenja u Nišu”, navodi se u saopštenju EIB.
Novim sredstvima je podrška EU za tu deonicu pruge Niš-Dimitrovgrad dostigla 342 miliona evra, uključujući kredite EIB Global u vrednosti od 234 miliona evra i bespovratna sredstva EU od 108 miliona evra.
„Kao deo ključne međunarodne transportne mreže koja Srbiju povezuje sa zemljama EU, ovaj projekat je od presudnog značaja za jaču regionalnu integraciju, podsticanje trgovinskih tokova i ubrzanje privrednog rasta. On će unaprediti kvalitet, raspoloživost i pouzdanost nacionalnih i prekograničnih železničkih usluga, istovremeno omogućavajući postepeni prelazak na zelenije vidove mobilnosti”, rekao je potpredsednik EIB-a Robert de Grot.
Cilj je da da se kroz integrisano planiranje, u skladu sa standardima EU, smanje zagušenja i unapredi funkcionalnost saobraćaja u Nišu.

„Ovaj projekat predstavlja ključni deo šireg investicionog programa Srbije za održivi transport, koji koristi snažnu podršku u okviru inicijative Tima Evropa, objedinjujući znatne finansijske resurse i tehničku ekspertizu”, izjavio je ambasador EU u Srbiji Andreas fon Bekerat.
Ministar finansija Siniša Mali je rekao da je ogroman značaj pruge Niš-Dimitrovgrad, ako se ima u vidu da je ona deo Koridora 10 i da predstavlja vezu između Srbije i Bugarske, kao i trasu kojom se kreću velike količine robe.

„Istovremeno, rešava se problem ’niškog čvora’, kao bitnog čvorišta na jugu Srbije. Nastavljamo razvoj Srbije i poboljšavamo kvalitet života u našoj zemlji, a uspostavljanje najmodernije železničke mreže je značajan stepenik u tom procesu”, naveo je on.
Poboljšana infrastruktura duž pruge omogućiće povećanje brzine sa prosečnih 50 na maksimalnih 120 kilometar na sat, a očekuje se porast godišnjeg broja putnika sa približno 170.000 na oko 550.000 i ukupnog teretnog transporta sa 3,2 na oko 6,2 miliona tona godišnje.
Ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Aleksandra Sofronijević je istakla da je zahvaljujući podršci EU i EIB realizacija projekta Niš–Dimitrovgrad otpočela krajem 2023. godine.
„EIB i EU nastavili su da podržavaju razvoj i izgradnju ovog infrastrukturnog projekta od visokog javnog značaja potpisivanjem novih ugovora o zajmu i dodeli bespovratnih sredstava, čime je stvoren ključni finansijski preduslov za kontinuirani nastavak modernizacije deonice pruge Niš–Dimitrovgrad, koja omogućava bolju povezanost sa TEN-T mrežom, što predstavlja ključni korak ka elektrifikaciji poslednje neelektrifikovane deonice Koridora 10”, istakla je ona.














