Naslovna Društvo Oprez kod online kupovine

Oprez kod online kupovine

0

Gradski Portal 018 – 27.11.2018

Danas je Dan uzdržavanja od kupovine (Buy nothing day). Na ovaj dan u više od 65 zemalja na ovaj dan  , ali i  28.  29. novembra,isprovodi se 24 časovni moratorijum na kupovinu i niz javnih akcija poklanjanja i razmene starih stvari. Zamisao je akcija je skretanje pažnje javnosti na potrebu ukidanja tržišne logike po kojoj je profit cilj svake aktivnosti.

A kod kupovine javljaju se i problemi. Kako se sa tim problemima suočavaju niški tržišni inspektori, objašnjava Dragica Sošić, načelnica Tržišne inspekcije odeljenje u Nišu.

Novi Zakon o zaštiti potrošača je usvojen pre više od tri  godine, i kupcima se od nesavesnih prodavaca pruža zakonska zaštita. U Nišu tržišnim inspektorima se najviše  javljaju građani sa pritužbama na ispravnost tehničkih aparata, loš kvalitet obuže ali i na robu koja se prodaje online.

Kod trgovaca i dalje postoji otpor kada se kupci žale na proizvod, a najviše je reklamacija na mobilne telefone, lap-topove, televizore i ostalu tehniku. Ukoliko u prvih 6 meseci od kupovine  dođe do neispravnosti  aparata smatra se da je proizvod imao skrivenu neispravnost i ne može trgovac da otklanja nedostatak popravkom bez izričite saglasnosti potrošača. Inače kupac ima pravo na zamenu ili raskid ugovora

Za tržišne prekršaje propisane su kazne. Prema Zakonu o prekršajima najniže kazne su  5.000 dinara za fizička lica, 10.000  za preduzetnike i 50.000 dinara

„ Imamo dosta prijava gde građani ukazuju na bespravni rad komšija a to nam je od koristi u obavljanju našeg posla. Najčešće se te prijave odnose na to da rade a da nisu registrovani za obavljanje posla. Tada postupamo tako što zabranjujemo takav rad i to nam je proritet našem radu postupamo. Upućujemo te trgovce, prekršioce, da se upišu u privredne tegistre“, kaže inspektorka Stošić.

Šta se dešava kada se kupuje preko interneta pa se ne dobije roba koja se prodaje i kupuje.  

„ Ima i takvih prijava. Ako je prijava protiv registrovanog prodavca vrlo lako može da se izvrši reklamavija

Savetujemo građanima da ne kupuju preko interneta robu od fizičkih lica koji svoju robu prodaju preko fejs buk stranica jer teško možemo da dođemo do njih i njihove adrese. Kada pošalju robu prekobrze pošte , nemaju adresu pošiljaocea, već samo adresu kupca.

Kod internet prodaje od fizičkih lica primedbe se odnose na kvalitet robe koja se prodaje , ali često i na to da se šošalje sasvim druga roba, a ne ponuđena.

„Ako imamo poznatog prodavca izdajemo nalog da se reši reklamacija, da mu se roba zameni ili da mu se vrati novac. Ali, ako je prodavac nepoznat, teško da bilo šta može inspekcija da učini. Prodavac reaguje tako što izbriše fejs buk stranicu, ugasi mobilni telefon, izgubljen je kontakt prodavac kupac, i to nam predstavlja najveći problem. “ kaže inspektorka.

Tržišni inspektori savetuju građanima da u on line trgovini, čija popularnost sve više raste , jer je jednostavnije kupovati „ iz fotelje“ ne kupuju od nepoznatog prodavca.

„ Kada je prodavac registrovan, ima PIN, matični broj, onda je kupac potpuno zaštićen. Zakon je konkretan i mi ćemo tada pomoći i zaštiti građane“ poručuje Stošić.

Kupovina „ mačke u džaku je rizik kupca“ pa oprez. Oštećeni u tom slučaju može biti samo jedan – kupac.

Tržišna inspekcija otvorena je za građane svakodnevno od pola osam do 15, 30.  Dežurni inspektori Nišavskog okruga su u to vreme u kancelarijama i građani mogu da dođu , da prijave svoj proble. Telefon dežurnog tržišnog inspektora je 018/515-522, nalaze se u Ulici Strahinjića Bana bb, a građani i predstavnici potrošača mogu slati prijave i na mejl trzisna.nis@mtt.gov.rs

POSTAVI ODGOVOR

Molimo vas unesite vaš komentar
Molimo vas unesite vaše ime ovde