Naslovna Društvo EU za tebe : Premošćavanje digitalnog jaza za najugroženiju decu

EU za tebe : Premošćavanje digitalnog jaza za najugroženiju decu

0
Prvi potpredsednik Vlade i ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, Branko Ružić, šef Delegacije Evropske unije u Srbiji, ambasador Sem Fabrici i direktorka UNICEF-a u Srbiji, Dejana Kostadinova, najavili su danas početak projekta „Premošćavanje digitalnog jaza za najugroženiju decu“.

KOVID-19 je izazvao velike poremećaje u obrazovanju, pogodivši čitavu generaciju učenika. Kako nijedno dete ne bi bilo zapostavljeno u situaciji u kojoj nastava prelazi na daljinu i onlajn učenje, potrebni su veći napori da se osigura da sva deca imaju pristup digitalnim nastavnim alatima, platformama i opremi i da ne zaostaju za svojim vršnjacima. Ova kriza je istovremeno i prilika da se ubrzaju inovacije i digitalizacija u obrazovnom sektoru.

Ministarstvo, Evropska unija i UNICEF su udružili snage da premoste digitalni jaz za neku od najugroženije dece u Srbiji kroz podršku obrazovnom sistemu, obezbeđivanje nastavnih učila otvorenog izvora i tehničke opreme, kao i kroz školske aktivnosti namenjene poboljšanju ishoda učenja kod dece. Ovaj projekat finansira EU i vredan je 2 miliona evra bespovratne pomoći, a realizovaće se u 30 lokalnih samouprava širom Srbije.

“Jedan od prioritetnih ciljeva Vlade Srbije i Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja je jednako pravo i dostupnost obrazovanja i vaspitanja bez diskriminacije i izdvajanja po bilo kom osnovu. Inkluzivni pristup doveo je do uključivanja većeg broja dece iz osetljivih grupa u sistem obrazovanja u Srbiji. Tokom vanrednog stanja, uspostavljena je nastava na daljinu, kao model koji treba da pomogne da se održi i očuva obrazovni proces u vreme pandepidemije virusa Kovid 19, a posebna pažnja bila je usmerena na rad sa učenicima iz osetljivih društvenih grupa. Podrška je pružena kroz mere individualizacije i nabavku 1650 uređaja i 2400 internet kartica. Takva podrška je rezultirala činjenicom da je 96% učenika iz osetljivih društvenih grupa bilo obuhvaćeno nastavom. Ovo su pokazali podaci istraživanja koje je Ministarstvo realizovalo sa Unicef-om i Institutom za psihologiju.

Na osnovu rezultata pomenutog istraživanja, mapirali smo potrebe, i Ministarstvo i Unicef će uz finansijsku pomoć Evropske komisije početi realizaciju projekta „Premošćavanje digitalnog jaza u Srbiji za decu iz osetljivih grupa“, rekao je ministar Ružić.
Obrazovanje i prelazak na digitalno učenje leže u srcu izgradnje otporne budućnosti.

Stvaranje jednakog i inkluzivnog pristupa digitalnom obrazovanju pruža mladim ljudima digitalne veštine koje će ih pripremiti za konkurentno tržište rada. Evropska unija je najveći donator Srbije u domenu obrazovanja i od 2003. godine je uložila više od 100 miliona evra.

„EU je spremna da nastavi sa pružanjem pomoći Srbiji da ispuni najurgentnije potrebe izazvane Kovidom 19. Nama je obrazovanje prioritet. Treba da prilagodimo obrazovni sistem potrebama koje se javljaju u učenju na daljinu i onlajn učenju i da nikoga ne zapostavimo. Najpreče je obezbediti jednak pristup obrazovanju, posebno za učenike iz siromašnih porodica koji su najviše pogođeni ovom vanrednom situacijom.

Ovaj projekat je ključan element u odgovoru za premošćavanje digitalnog jaza. Nabavkom 1800 tableta za 30 škola u Srbiji, kao i drugih nastavnih alata i podrške, ovaj projekat će pomoći da se obrazovni sistem prilagodi novim izazovima koje je doneo Kovid i razvije neophodna digitalna otpornost za budućnost. Svako dete je važno i mora da dobije podršku. Obrazovanje je osnovno pravo u kom treba da uživaju sva deca“, zaključio je ambasador Fabrici.

Deca iz siromašnih porodica najverovatnije nemaju pristup digitalnim uređajima, te njihovo obrazovanje može da nazaduje zbog propuštenih lekcija ili ređe nastave. Obezbeđivanje jednakog pristupa digitalnom učenju i tehnologiji je ključ za zatvaranje širokog jaza među školskom decom.

Projekat „Premošćavanje digitalnog jaza u Srbiji za najugroženiju decu“ će pomoći da se ta strategija pretoči u delo. U okviru ove inicijative UNICEF će podržati osnivanje „obrazovnih digitalnih biblioteka“ i „klubova za učenje“ sa 1.800 tableta u 30 odabranih „rizičnih“ škola; 900 nastavnika koji rade u tim školama će dobiti priliku da osnaže svoje kapacitete. Od toga će korist imati najmanje 12.000 dece . Drugi fokus će biti usmeren na učenje romske dece uz obezbeđivanje psihološko-socijalne podrške“, izjavila je Dejana Kostadinova.

Zahvaljujući ovom projektu postići će se dalji razvoj inkluzivnog sistema e-učenja i jačanje kapaciteta institucija za realizaciju, upravljanje i praćenje tog sistema na nacionalnom nivou. To obuhvata dalji razvoj tehničkih kapaciteta platforme za učenje na daljinu i podršku razvoju njenog sadržaja. Dalje, ova intervencija će podržati pun razvoj zakonskog okvira koji će regulisati inkluzivan sistem učenja na daljinu i uspostavljanje procesa praćenja i obezbeđivanja kvaliteta koji se odnosi na kvalitet, relevantnost i inkluzivnost sistema učenja na daljinu na nacionalnom i školskom nivou.

Da bi se sprečio digitalni jaz i podržao kvalitet učenja za učenike iz siromašnih porodica u školama opremljenim digitalnim uređajima, ova intervencija će se fokusirati na jačanje kompetencija nastavnog osoblja i pedagoških asistenata da podrže učešće dece iz ugroženih grupa u učenju na daljinu i sveukupnom povećanju kvaliteta obrazovanja za sve učenike.

Cilj intervencije je i da se osnaže kapaciteti i nastavnika i pedagoških asistenata da bi mogli da pružaju dodatnu podršku najugroženijoj deci u kontekstu pandemije Kovid-19.

POSTAVI ODGOVOR

Molimo vas unesite vaš komentar
Molimo vas unesite vaše ime ovde