Humanitarni servis „Odnesi“, koji je pokrenuo Sindikat sakupljača sekundarnih sirovina u okviru projekta „Preduzeće, a ne smeće“, već nekoliko meseci funkcioniše na teritoriji Niša. Osnovna ideja je da građani, putem aplikacije „Odnesi“, sajta odnesi.co ili Call centra, rezervišu svoj termin i doniraju nepotrebne stvari koje je moguće reciklirati ili koje se mogu još koristiti.
Putem ovog servisa građani mogu da doniraju različite stvari, ali je neophodno da u aplikaciji navedu koje tačno stvari doniraju i u koju svrhu. Precizno navođenje je za zaposlene u servisu od izuzetne važnosti, kako bi mogli da odrede broj radnika koji je neophodan i vreme koje je potrebno da se stvari odvezu.
Pored doniranja reciklažnog otpada, građani imaju mogućnost da pomognu i ljudima iz ugroženih kategorija. Primera radi, ukoliko imaju višak garderobe koju ne mogu ili ne žele više da koriste, putem servisa mogu da je poklone, ali je uslov da uz to doniraju i bar jedan predmet koji je moguće reciklirati, kao što su električni šporet, frižider ili drugi manji ili veći predmeti iz kategorije EE otpada. Sve donirane stvari se odvoze u magacin, gde se radi selekcija, a zatim se prosledjuju korisnicima kojima su te stvari zaista neophodne.
Takođe, aplikacija nudi i mogućnost angažovanja radnika iz ugroženih kategorija, uz određenu naknadu po dogovoru. Ova usluga je pre svega namenjena ljudima koji žele da očiste svoje dvorište, podrum ili su im potrebni radnici za bilo koji sličan fizički posao, uključujući i selidbu.
Učesnici u projektu objasnili su da je zapravo fokus na ljudima. Prema njihovim rečima, veoma je važno pravilno odlaganje otpada i čuvanje životne sredine i to jeste jedan od ciljeva Humanitarnog servisa „Odnesi“, ali je podjednako važno i to što sakupljači sekundarnih sirovina mogu da rade u sigurnim uslovima i što servis pruža mogućnost da građani pomažu jedni druge. Doniranjem reciklažnog otpada, građani pomažu svojoj okolini i sakupljačima sekundarnih sirovina, a doniranjem stvari drugima na korišćenje pomažu svim ljudima iz ugroženih kategorija.
Pored navedenih funkcija, putem aplikacije pravna lica mogu da doniraju hranu pred istekom roka koja će takođe biti preusmerena na ljude iz ugroženih kategorija. Sva zainteresovana pravna lica mogu da kontaktiraju servis i doniraju namirnice, piće, gotova jela i slično i tako pomognu svojim sugrađanima.
Aplikaciju „Odnesi“ građani mogu naći na Google Play-u i App Store-u. Pored toga, termin mogu da zakažu i putem sajta odnesi.co ili na broj telefona 063/87-93-499. Servis je trenutno dostupan samo na teritoriji Niša, a u planu je da uskoro bude održana promocija projekta i u Pirotu.
Projekat „Preduzeće, a ne smeće“ realizuje se u okviru programa „Swiss PRO“, koji podržava Vlada Švajcarske u saradnji sa Vladom Srbije, a sprovodi Kancelarija Ujedinjenih nacija za projektne usluge (UNOPS) u partnerstvu sa Stalnom konferencijom gradova i opština (SKGO).