JKP „Gradska toplana” Niš upravlja jednim od najsloženijih sistema daljinskog grejanja u zemlji, koji obuhvata oko 30.000 korisnika, odnosno više od 100.000 stanovnika. Preduzeće iz godine u godinu ulaže napore da unapredi efikasnost, pouzdanost i ekološku održivost sistema, a najveći prioritet trenutno je potpuna konverzija kotlarnica na gas i obnovljive izvore energije.
Direktor JKP „Gradska toplana” Živojin Tasić ističe da niška toplana raspolaže najvećom kotlarnicom u sistemu, kapaciteta 128 megavata, koja ima tri kotla, i da su tokom ove godine završeni važni radovi u okviru projekta sa KfW bankom.

„Jako mi je bitno da sistem funkcioniše besprekorno u ovoj grejnoj sezoni, posebno što se radi o najvećoj toplani u našem sistemu. Ona je kapaciteta 128 megavata i sastoji se iz tri kotla. Ove godine smo završili rekonstrukciju gorionika na kotlu 1 i 2, i to nam je iz projekta KfW-a. Jako je bitno da je taj projekat završen kako bi ova grejna sezona bila uspešna i kako bismo imali pouzdan sistem grejanja”, navodi direktor

Tasić naglašava da se niška toplana po rezultatima svrstava među najuspešnije u zemlji.

„Imamo toplotne izvore koji su jako pouzdani – preko 95 posto naših toplotnih izvora radi na gas. Curenja, odnosno gubici na mreži, manji su od 10 procenata, često su u okvirima od 5 posto, što je na jako visokom nivou, čak i višem u odnosu na ono što predviđa Evropska unija”, kaže Tasić.

U planu je potpuna konverzija svih kotlarnica koje još uvek koriste mazut.

„Otvoren je tender za konverziju kotlarnice ’Knjaževačka’, a odmah nakon toga sledi i ’Pantelej 2’. U decembru ćemo potpisati ugovor sa Evropskom bankom za obnovu i razvoj, i zajedno sa njima u naredne dve godine izvršiti konverziju četiri kotlarnice – ’Ardija’, u Mokranjčevoj, u Pasi Poljani i Ledenoj steni. Na kraju će nam ostati još jedna, ’PMF’, za koju već pripremamo projekat”, ističe Tasić, dodajući da je cilj da sve kotlarnice budu na gas ili obnovljive izvore energije.
Tehnički direktor Nebojša Videnović naglašava da je prelazak na gas značajan ne samo za ekonomičnost, već i za zaštitu životne sredine.
„Proces gasifikacije za nas je jako bitan, zato što se mazut pokazao kao vrlo loše ekološko gorivo. Čim smo prešli na gas, videli smo da je potrebno da sve kotlarnice pređu na drugi vid goriva, što je i plan Evropske unije”, kaže Videnović.
Pozivni centar radi i van grejne sezone

Veliki deo posla u Toplani obavljaju i zaposleni u pozivnom centru, koji svakodnevno komuniciraju sa korisnicima. Tokom sezone primaju i do 60 poziva dnevno, dok je uoči početka ove grejne sezone zabeleženo rekordnih 715 poziva u samo 24 sata.
„Gledamo da probleme rešavamo između 24 i 48 sati, što može potrajati i duže, s obzirom na spoljne temperature. Kad su visoke spoljne temperature grejanje se gasi i onda ne mogu da izađu kad grejanje nije pušteno. Kol-centar radi i leti i van sezone. Uglavnom se prijavljuju hitne intervencije, kad su neka curenja i uglavnom zovu za informacije vezane za zamenu ventila, renoviranje u stanovima i zamenu grejnih tela”, kaže Nevena Milić, koordinatorka pozivnog centra.

Serviseri su svakodnevno na terenu, spremni da reaguju na svaku prijavu
„Najbitnije da korisnici zamene stare ventile i da se izvrši intervencija bez poplave stana”, napominje serviser Aleksandar Nikolić.
Njegov kolega Boban Đokić dodaje: „Posao nije toliko težak, ali morate biti brzi i efikasni svakog momenta. Ne znate kad će šta da se desi”.
Sa ekonomskog aspekta, sistem naplate po potrošnji uveden 2013. godine doneo je značajne promene i veću odgovornost i za korisnike i za samo preduzeće.
„Investitori u svojim stanovima počeli su da ugrađuju opremu, koja je doprinela analitičnijoj raspodeli unutar samih objekata. Ovakav način raspodele je naterao i samu toplanu na drugačije i odgovornije ponašanje. Toplana je sprovodila niz mera, neke od njih su aktivne i sada. U toku grejne sezone objekte koji nisu efikasni na neki način sagleda drugačije, da limitira taj prosek specifične potrošnje u okviru kolektivnog stanovanja, a sve što ide preko prosečne potrošnje ide na teret prihoda ’Toplane’”, objašnjava pomoćnica direktora za ekonomske poslove Danijela Knežević.
Ona apeluje na korisnike da redovno izmiruju svoje obaveze kako bi toplana mogla da nastavi sa kvalitetnim i pouzdanim pružanjem usluga.















