Danas je održana ceremonija obeležavanja početka radova na izgradnji auto-puta E80 Niš (Merošina) – Pločnik (Beloljin), faza 1, deonica Merošina – Merošina 1, uz prisustvo predsednika Srbije Aleksandra Vučića i šefa Delegacije Evropske unije u Srbiji, Emanuela Žofrea.
Žofre je istakao četiri stvari zbog kojih smatra da ovo neće biti tek još jedan put. Govorio je o regionalnom i globalnom kontekstu.
“Autoput mira nije izolovan projekat. Pre svega, to je konkretan izraz nove globalne strategije Evropske unije, novog pristupa koji je juče predstavila Fon der Lajen, direktorka Evropske komisije. To je strategija Evropske unije, globalni put, koji predstavlja plan za glavna ulaganja u razvoj infrastrukture širom sveta, što povezuje Evropsku uniju, međunarodne finansijske institucije i privatni sektor, na promovisanju održivog ulaganja”, rekao je Žofre pa dodao:
“Mi verujemo da se ovo zasniva na demokratskom pristupu vođenom vrednostima, kojim možemo da rešimo najurgentnije izazove, kako bismo ispunili lokalne potrebe, ali rešili i globalne izazove. To je nov strateški pristup ulaganjima Evropske unije. Autoput mira jedan je od vodećih investicionih projekata u okviru ekonomsko-investicionog plana Evropske unije za Zapadni Balkan. To je plan koji podržava glavne drumske i železničke veze, kako bi se stvarile bolje veze između privreda na Zapadnom Balkanu međusobno, ali i njihovih veza sa Evropskom unijom. Dakle, ekonomsko-investicioni pla deo je upravo nove inicijative “Globalni prolaz”.”
On je istakao da je Srbija na putu da bude predvodnica u ovoj inicijativi.
“Drugo, i to je vrlo važno, uspešna ekonomska integracija unutar regiona, ali i sa Evropskom unijom, biće moguća jedino kada budemo imali bolju povezanost. Autoput mira će takođe imati i ekonomsku dimenziju, i pozitivno će uticati na privredni rast i stvaranje novih radnih mesta”, rekao je Žofre, pa dodao da Evropska unija predstavlja najpouzdanijeg partnera Srbiji, koji nudi najbolje finansiranje infrastrukturnih projekata.
“Takođe, zajedno radimo na izgradnji nove železničke linije koja povezuje Beograd i Niš, i zatim ide dalje na jug ka granici sa Severnom Makedonijom. A kroz zajmove Evropske investicione banke finansirali smo, promera radi, već vrlo uspešno deo oko autoputa Koridor 10 ka Severnoj Makedoniji, te smo povezali Srbiju dalje sa Grčkom, kao i istočni krak Koridora 10 koji Srbiju povezuje još više sa Bugarskom.”
On je objasnio i finansijski aspekt ovog projekta.
“Mešavina grantova, odnosno bespovratne pomoći i kredita iz Evropkse unije, predstavljaju dobitnu kombinaciju za Srbiju, za realizaciju velikih projekata. Za prvu fazu od Niša do Pločnika, za izgradnju Autoputa mira, izdvojeno je 80 miliona evra, 40 miliona evra prestavlja bespovratna pomoć Evropske unije, Evropska investiciona banka je dala 100 miliona, dok sufinansiranje koje daje Srbija za ovu fazu čini 255 miliona evra. Ukupno 22 miliona daje EU, Srbija daje 255 za izgradnju ove deonice autoputa.”
On je naglasio i da je cilj ovog puta, kao što kaže i naziv, da se, između ostalog, neguju dobrosusedski odnosi.