Naslovna Niš Multitalentovana mlada preduzetnica – Kristina Petrović

Multitalentovana mlada preduzetnica – Kristina Petrović

0

Gradski portal 018 – 18.11.2016

Iako je tek na prvoj godini Ekonomskog fakulteta u Nišu, ova mlada devojka iza sebe ima iskustvo na kome bi mogli da pozavide mnoge kolege apsolventi i mladi diplomirani ekonomisti. Dobitnica je nagrade „Dostignuća mladih u Srbiji“, koja se dodeljuje za deset najboljih mladih lidera u Srbiji, prezentovala je učeničke kompanije na preko 30 sajmova i takmičenja, učestvovala je na nacionalnim i međunarodnim konferencijama, bila Ambasador kulture u jednom mandatu, a trenutno je koordinator na projektu „Učeničke kompanije – lideri preduzetništva“, koji finansira Ministarstvo omladine i sporta. Spisak dostignuća ove ambiciozne mlade devojke se ovde ne završava, jer se njeni uspesi granaju i na formalno obrazovnom i neformalnom planu, s obzirom na to da je bila i učenik generacije u osnovnoj i srednjoj Ekonomskoj školi, predsednik učeničkog parlamenta u srednjoj školi, beležila je značajne rezultate na takmičenjima iz biologije i srpskog jezika, a bila je i jedan od urednika školskog časopisa.

 

Ipak, najveći deo svog vremena i rada posvetila je preduzetništvu. Suosnivač je učeničke kompanije „Vector studio“, osnovane 2013. godine, koja se bavila dizajniranjem i izradom papira nalik pergamentu, sa mirisom kafe. U okviru projekta „Organska proizvodnja-razvojna šansa za mlade“, koji je realizovao „Omladinski edukativni centar“ iz Niša, uz podršku Ministarstva omladine i sporta, bila je suosnivač još jedne učeničke kompanije – „Organic“, u kojoj je trenutno mentor svojim mlađim kolegama, a koja se bavi preradom biljaka, pečuraka i drugih prirodnih sirovina za svrhu proizvodnje organskih čajeva, začinskog bilja i drugih proizvoda. San joj je da Fakultet završi u Srbiji, da ostane u svojoj zemlji i započne privatni biznis.

Njeno ime je Kristina Petrović, a njeno zrelo razmišljanje, razboritost, znanje, trud i dosadašnja dostignuća nesumnjivo zavređuju svaku pažnju. Sa Kristinom smo razgovorali o njenim preduzetničkim počecima, o konceptu i funkcionisanju učenčkih kompanija, o učeničkim kompanijama u čijem osnivanju je učestvovala, kao i o tome na kojim projektima je trenutno angažovana, te koju viziju o sebi ima za budućnost.

3

Kristina, jedan si od najuspešnijih đaka srednje Ekonomske škole u Nišu, s obzirom na to da si osvajala dva prva i jedno treće mesto na Regionalnim takmičenjima iz preduzetništva. Šta je to što te je zainteresovalo i privuklo da se baviš ovom ekonomskom granom?

„Ekonomsku školu sam upisala zato što mi se oblast izučavanja učinila zanimljivom, svestranom, praktičnom. Kao učenica druge godine saznala sam nešto više o oblasti preduzetništva i odmah poželela da izgradim svoja znanja i veštine upravo u toj oblasti. Posebno mi se dopalo to što se radi o oblasti koja iziskuje praktičan rad i svakodnevno nadograđivanje iz različitih segmenata koje obuhvata.“

Šta se pre svega podrazumeva pod sintagmom „takmičenje mladih preduzetnika“? Kako izgleda jedno takvo intelektualno nadmetanje?

„Podrazumeva se takmičenje iz oblasti preduzetništva, koje obuhvata takmičenje učeničkih kompanija, a zvanično je takmičenje Ministarstva prosvete, nauke i tehnloškog razvoja. Program učeničkih kompanija sprovodi organizacija „Dostignuća mladih“, koja međunarodno deluje. Program je koncipiran tako da učenici osnuju učeničku kompaniju koju vode u toku jedne školske godine, učestvuju na Regionalnim takmičenjima, a po 5 najboljih učeničkih kompanija iz 4 regiona u kojima se obavljaju takmičenja plasiraju se na Nacionalno takmičenje. Najbolja učenička kompanija predstavlja Srbiju na Međunarodnom takmičenju. Ono što je zanimljivo je da učenici imaju štandove na kojima prezentuju proizvode, koje tokom takmičenja obilazi žiri i postavlja učenicima pitanja iz biznis plana koji su prethodno sastavili. Pored toga, učenici imaju intervju sa žirijem, takozvani „pet na pet“ i tom prilikom pokazuju svoja znanja i veštine iz oblasti preduzetništva. Poslednji segment koji se ocenjuje je javni nastup, pri čemu učenici imaju 3 minuta da prezentuju poslovanje svoje kompanije. Istakla bih da je lepota ovog takmičenja upravo u tome što učenici osim toga što moraju pokazati teorijsko znanje, to teorijsko znanje moraju povezati sa praktičnim veštinama i na taj način se izgrađuju na različitim nivoima.“

Ko je osnivač učeničkih kompanija koje se nadmeću na ovakvim takmičenjima? Je li ta ideja potekla od učenika, profesora, ili, pak, od neke treće strane?

„Učeničke kompanije osnivaju učenici, a svaka učenička kompanija ima profesora-mentora, koji koordiniše rad učeničke kompanije tokom cele školske godine. To je program koji se sprovodi u srednjim školama, i učenici bilo koje srednje škole mogu osnovati učeničku kompaniju. Ideje potiču pre svega od učenika, dok su profesori tu da te ideje usavrše svojim stručnim znanjima i iskustvom.“

S obzirom na to da učeničke kompanije funkcionišu nalik pravim kompanijama, u smislu da se zaista proizvodi i prodaje neka roba, postavlja se pitanje ko finansira ovakve projekte i da li imate sponzore?

„Prilikom osnivanja kompanija, finansijsku podršku uglavnom pruža sama škola, a neke od učeničkih kompanija vremenom postanu samoodržive, obzirom da one mogu nastaviti svoje poslovanje i nakon završetka jedne školske godine, kao što je to bio slučaj sa našim učeničkim kompanijama. Konkretno, naša učenička kompanija „Organic“ je učestvovala u realizaciji projekta MOS-a „Organska proizvodnja-razvojna šansa za mlade“ koji je sprovodio Omladinski edukativni centar iz Niša, i tom prilikom je dobila donaciju, koja je obuhvatala i kupovinu plotera, i na taj način povećala svoje porizvođačke kapacitete. U svakom slučaju, pogotovo za novoosnovane učeničke kompanije, svaki vid finansijske podrške je bitan.“

Čime se konkretno bavi tvoja učenička kompanija, šta sve proizvodite? I jesi li angažovana u samo jednoj ovakvoj kompaniji ili u više njih?

„Novembra 2013. godine, sa još četvoro kolega Anđelom, Stefanom, Dušanom i Jovanom i profesorom Bratislavom Vasićem, učestvovala sam u osnivanju učeničke kompanije „Vector studio“. Ta kompanija se bavila dizajnom i izradom štampanog materijala na kafenom papiru koji smo sami izrađivali i koji ima izgled nalik pergamentu i miris kafe. U proizvodnom asortimanu je bilo različitih čestitki, kutija, kao i izdanja „Svetorodna loza Nemanjića“ i „Put imperatora“ koje smo sami obradili. Nakon 2 godine postojanja kompanije, kako to obično biva u biznisu, težnje za inovacijama, dovele su nas do osnivanja nove učeničke kompanije, „Organic“. Ova kompanije je osnovana 2015. godine i dalje funkcioniše. Bavi se izradom specifičnih proizvoda od prirodnih sirovina iz našeg okruženja. U proizvodnom asortimanu je prisutno 12 vrsti organskih čajeva, 3 vrste začinskog bilja, slatko od ljubičica, crne trube i vrganja, kao i mešavina đubriva slepog miša i zeolita. Ono što je zanimljivo je da su učenici sami zaduženi za celokupan reprodukcioni proces: od sakupljanja plodova i biljaka, obrade, pakovanja, dizajna i izrade krajnje ambalaže od kafenog papira, do marketinga i prodaje. Trenutno sam u učeničkoj kompaniji „Organic“ jedan od mentora sa svojim gore pomenutim kolegama, kao i koordinator projekta „Učeničke kompanije-lideri preduzetništva“ koji se odnosi na ovu učeničku kompaniju.“

 2

Kakvi su izgledi da neka od učeničkih kompanija potpiše ugovor sa pravom firmom, koja posluje na realnom tržištu?

„Obzirom da učenička kompanija nema status pravnog lica, ukoliko ne posluje preko učeničke zadruge (koju ne poseduju sve škole), ne može posedovati svoj račun preko koga bi obavljala svoju poslovnu delatnost. Mogućnost poslovanja postoji, pogotovo ako uzmemo kao primer obe učeničke kompanije čiji sam član bila, koje su imale ostvarenu poslovnu saradnju sa realnim firmama.“

Jesi li dobila do sad neku ponudu za zaposlenje?

„Konkretnu ponudu za zaposlenje nisam dobila, trenutno stičem iskustvo tokom angažovanja kao koordinator projekta, obzirom da sam od ljudi iz različitih oblasti ekonomije dobila smernice kako da što bolje uskladim i nadogradim svoje intelektualne i praktične sposobnosti.“

 

Na kojim projektima si trenutno angažovana, i je l’ možeš ukratko da predstaviš ideje tih projekata?

„Trenutno sam angažovana na projektu „Učeničke kompanije-lideri preduzetništva“ koji se delom finansira iz Ministarstva omladine i sporta, a delom iz budžeta grada Niša, a koji realizuje „Omladinski edukativni centar“ iz Niša. Projekat obuhvata aktivnosti vezane za učeničku kompaniju „Organic“, pre svega sertifikaciju organskih sirovina namenjenih izvozu zbog velikog interesovanja inostranih firmi, ali i stvaranje „Regionalnog centra za omladinsko preduzetništvo“ u Ekonomskoj školi u Nišu koji će moći da posete svi mladi preduzetnici i učeničke kompanije koji su zainteresovani za savetodavnu i praktičnu podršku iz oblasti za koje se opredele. Sve usluge ovog centra su besplatne, a stvaranje centra ima za cilj pre svega podsticaj mladih da se bave preduzetništvom, što bi doprinelo rešavanju problema nezaposlenosti mladih podstičući samozapošljavanje. Realizovaće se i međunarodna saradnja sa učeničkim kompanijama iz Nemačke, Slovenije i Makedonije, pa će učenici iz različitih zemalja preneti iskustva jedni drugima.“

1

Na kom radnom mestu vidiš sebe u budućnosti? 

„Volela bih da nastavim put koji sam započela kao srednjoškolka, da ostanem u sferi preduzetništva i bavim se privatnim biznisom. Nadam se da će sve više mladih ljudi biti dovoljno hrabro da se oprobaju kao preduzetnici i da na taj način učine nešto dobro za sebe, ali i za druge ljude i svoju zemlju.“

Uprkos veoma lošoj statistici po pitanju ekonomskih migracija mladih iz Srbije, Kristina ne vidi razlog zbog kog bi studije i sturčno usavršavanje nastavila u inostranstvu. Ističe da joj je želja da studije završi u Srbiji i da nakon završetka ostane ovde. U tom pravcu naglašava: „Smatram da mladi ljudi mogu biti uspešni i iskoristiti svoje kapacitete i ovde, samo ukoliko su dovoljno istrajni u toj nameri.“

Na pitanje šta misle njeni roditelji po pitanju odlaska u inostranstvo u potrazi za zaposlenjem, Kristina kaže, i time i poentira ovaj razgovor: „Moji roditelji se slažu sa mojom odlukom da studije završim u Srbiji, kao i sa vizijom o budućnosti ovde. Pružali su mi ogromnu podršku tokom dosadašnjeg školovanja i angažovanja, ali bili i primer, zato što su svoje obrazovanje i ciljeve ostvarili upravo u ovoj zemlji.“

Novinar: Milan Dojčinović

*   Ova reportaža se realizuje u okviru projekta za ostvarivanje javnog interesa u oblasti javnog informisanja na teritoriji Grada Niša u 2016. godini. Projekat sufinansiraju Grad Niš i Uprava za kulturu Niša.

POSTAVI ODGOVOR

Molimo vas unesite vaš komentar
Molimo vas unesite vaše ime ovde