Gradsko Veće Niša usvojilo je Projekat javno-privatnog partnerstva za obavljanje gradskog i prigradskog prevoza kojim je predviđeno da na području grada Niša od 1. februara naredne godine počne da funkcioniše novi sistem prevoza. To znači novi prevoznici i bolji autobusi koji je će prevoziti putnike, na nekoliko izmenjenih linija. Ugovor o javnom gradskom prevozu se sklapa između Direkcije za javni prevoz grada Niša i privatnim partnerima. Akcenat je stavljen na povećanje kvaliteta autobusa i većem komforu putnika.
„Zbog toga će sva vozila morati da imaju ugrađene klima uređaje i oni će morati da rade u onim periodima ukoliko je temperatura iznad 25 stepeni. Biće propisane značajne novčane kazne za prevoznike ukoliko se ne pridržava tih ugovornih odredbi. Svaki autobus će morati da bude niskopodan sa rampom za osobe sa invaliditetom, a u svakom autobusu će biti i wifi uređaji, brojači putnika i kamere“, kaže Milan Milić, direktor Direkcije za javni prevoz grada Niša.
Promene su predviđene i kada se radi o sistemu linija.Kilometraža koja je procenjena u odnosu na postojeći sistem za oko 400.000 kilometara godišnje je veća u odnosu na postojeći sistem.
“ Predviđa se uvođenje nove linije od Medoševca do Duvaništa sa jednim vozilom. Uvode se dodatna vozila na kružnoj liniji 34, na liniji broj pet i na liniji broj 10. Linija broj pet se produžava do raskrsnice ulica Matejevački put i Somborska, ali tek nakon izgradnje kružnog toka kada se stvore uslovi za okretanje autobusa. Linija deset, naselje „9.maj“ – Ćele kula, se produžava Bulevarom Mediana koji je generalno projektovan za uvođenje javnog prevoza i zadovoljava najviše standarde što se tiče autobuskih stajališta. Autobus će ići do Bulevara Mediana do kružnog toka kod Lidl-a i tu će da se okreće“, kazao je Milić.
Milić je dodao da će javna nabavka biti raspisana sredinom septembra obzirom da se radi o javnoj nabavci velike vrednosti i da je rok za podnošenje ponuda minimum 52 dana kako bi se nakon toga ocenile ponude, pregledala vozila i doneta odluka o najpovoljnijim ponuđačima. Se ugovorima bi sa krenulo početkom februara iduće godine.
„Još jedna novina je što će, umesto dosadašnjih četiri paketa linija, sada biti dva paketa. Ceo sistem će biti podeljen na dva dela. Imaćemo dva prevoznika. Time se dobija na pouzdanosti jer se u praksi pokazalo da mali prevoznici mogu da zapadnu u poteškoće prilikom organizovanja javnog prevoza zbog visokih fiksnih troškova i zbog toga nam je bitno da imamo velike ozbiljne prevoznike sa ozbiljnom logistikom kako bi pružili pouzadnu uslugu“, istako je Milić.
Prevoznici će moći da konkurišu vozilima sa minimum Euro 3 motorima na početku s tim što će imati ugovornu obavezu da po isteku druge godine 25 odsto svog voznog parka zamene vozilima sa Euro 4 ili Euro 5 motorima, a posle isteka treće godine još 25 odsto voznog parka.
„Time se značajno dobija na kvalitetu vozila i naši putnici i korisnici će to videti“, dodao je Milić.
Prema rečima gradskog većnika Igora Vojinovića grad je uradio značajan potez kada je formirao Komisiju za izradu studije javnog gradskog i prigradskog prevoza.
„Aktuelna studija je stara 14 godina i ona je prilagođena prethodnom sistemu prevoza. Studiju je radio Fakultet tehničkih nauka u Novom Sadu i maksimalno je ispoštovan interes grada kada govorimo o kvalitetu studije. Studija je predvidela više modela, ali je grad se skoncentrisao na model za varijantu od sedam godina sa delimičnom zamenom voznog parka. Ova varijanta finansijski najviše odgovara gradu, a osim toga garantuje i kvalitetniji prevoz“, kazao je Vojinović.
On je dodao da nije planirano da se cene autobuskih karata povećavaju, u prvoj godini svakako ne, a nakon toga će se videti kako cene goriva, zarade i još neki uslovi utiču na cene karata.
„Ono što je bitno da se kaže je da smo mi do sada imali četiri zone, a u novom sistemu će biti tri zone. Neće biti ni tu promene cene karata, osteće iste kao i sada“, istako je Vojinović.
Dodao je da je napravljena još jedna ispravka na zahtev građana, a odnosi se na cenu karata koju su plaćali učenici Ekonomske, Ugostiteljsko-turističke i Trgovinske škole.
„Oni su do sada plaćali karte za drugu zonu, sada je granica pomerena i oni će plaćati karte u prvoj zoni. Četvrta zona je ukinuta i prešla je u treću“, kazao je Vojinović i dodao da će grad sada godišnje izdvajati 350 miliona dinata što je duplo više nego do sada, ali tim parama se nadomešta ono što bi platili građani zato i neće biti povećanje cene karata.
Sta je sa linijom 13 koja ide do delijskog visa? ostaje u drugoj zoni?
Redukujte liniju Nis-Vrtiste koja prolazi kroz Popovac i Trupale.
Jer se desava da u odredjenim vremenskim intervalima u toku dana imamo u razmsku od deset minuta tri autobusa jedan za drugim,a zatim sat-dva nigde autobusa.
Raspored voznje na toj liniji se nije menjao minimum 30godina.