Gradski Portal 018 – 05.05.2015
Na početku mandata gradonačelnika Niša, prof. dr Zoran Perišić bio je svestan da je put pravih reformi i promena dug i težak, ali je istovremeno, kako kaže, poptuno bio spreman, kao i Srpska napredna stranka koja je preuzela odgovornost za vođenje države i grada, da krene putem teških reformi. … Uložili smo napor da se Nišu vrati sjaj industrijskog centra, i grad danas predstavlja povoljno poslovno okruženje za investitore. Rezultat tog rada je izgradnja fabrike „Džonson elektrika“, kao i početak rada fabrike za proizvodnju kablova „Mikelsen elektroniks“. Okončali smo radove na izgradnji bolnice za kardiohirurgiju, kao i objekata vrtića u delovima Niša koji ih do sada nisu imali. Centralno gradsko jezgo na nišavskom Keju dobiće drugačiji izgled, okončanjem radova na rekonstrukciji Oficirskog doma, nekada Doma mladosti, koji su u završnoj fazi. Takođe, sa niškog Aerodroma, od juna meseca, leteće se do gradova u Švedskoj i Švajcarskoj. Iz svih ovih razloga, verujem da se Niš znatno promenio, i izgledom i funkcionalnošću približio se velikim evropskim gradovima.
* Koliki su bili dugovi grada, a kakva je situacija danas?
… Kada sam 2012. godine izabran za gradonačelnika, zatekao sam velika dugovanja, na osnovu kreditnih zaduženja, koja su bila oko 21 milion evra, kao i preuzete ranije nastale obaveze od preko tri milijarde dinara. Dugovi koji su zatečeni, po preuzimanju vlasti, kao što su, između ostalog, i neplaćeni računi za struju, dugovanja prema javnim komunalnim preduzećima i javnom prevozu, dodatno su opteretili već znatno umanjen gradski budžet. Za ove tri godine vraćeno je blizu 12 miliona evra kredita, a smanjene su obaveze prema dobavljačima za oko 16 miliona evra. Od početka mandata štedi se na svim poljima. Ukinute su dnevnice za putovanja, smanjena su sredstva za određene manifestacije. Svakako, najveća ušteda postignuta je uspostavljanjem i provođenjem transparentnog sistema javnih nabavki. U prethodnim godinama nije uloženo u grad onoliko koliko bi građani želeli, jer je bilo neophodno prvenstveno stvoriti uslove za dalji rad i razvoj grada, što ne bi bilo moguće da nismo preduzeli sve ove mere.
* Na koje rezultate ste najponosniji, koje ste postigli kao gradonačelnik?
… Grad Niš je u ovom mandatu doneo planove generalne regulacije za svih pet gradskih opština, a u toku je izrada druge i treće faze pomenutih planova. Doneti su planovi detaljne regulacije, kao preduslov za realizovanje infrastrukturalnih projekata. U cilju bržeg razvoja grada i privlačenja investicija doneta su strateška dokumenta: Akcioni plan održivog razvoja 2015-2020, Akcioni plan održivog energetskog razvoja, Strategija za brigu o mladima 2015-2020, Odluka o mladima… Doneti su i strateški dokumenti iz oblasti socijalne zaštite, kao što je Strategija o socijalnoj zaštiti 2015-2020. godine, važan dokument koji Grad do sad nije imao. Kada sam postao gradonačelnik, zatekao sam dug prema „Montenego erlajnsu“ od gotovo 712.000 evra. Uz pomoć Ministarstva saobraćaja, ugovorili smo letove sa niskobudžetnom kompanijom „Viz er“, tako da će od kraja juna početi letovi prema Bazelu i Malmeu, pet puta nedeljno. Ovog puta, za razliku od prethodnog perioda, Grad neće davati subvencije za letove. Naravno, i dalje radimo na osavremenjivanju niškog Aerodroma. Od 2012. beležimo porast broja građana koji su se obratili institucijama Grada, što je dokaz vraćanja poverenja u loklane institucije. Sa zadovoljstvom mogu da kažem da su brojni zahtevi građana pozitivno rešeni. Takođe, povećane su aktivnosti Gradskog veća, kao drugostepenog organa, u postupanju po žalbama i prigovorima građana, s obzirom na to da je povećan obim pružanja socijalne zaštite i komunalnih usluga.
* Koji su najvažniji infrastrukturni projekti na kojima se radi?
Višedecenijski problem zagađenja vazduha otpuštanjem deponijskih gasova diretkno u atmosferu biće rešen realizacijom projekta spaljivanja deponijskih gasova, koji je prvi projekat ovakve vrste na Balkanu. Usvajanjem plana detaljne regulacije lokacije Bubanj, stekli su se uslovi da italijanska firma „Amest“ krene u realizaciju ugovora koji je potpisan sa Gradom Nišom, i instalira kogenerativnu jedinicu za spaljivanje deponijskih gasova i proizvodnju električne energije. „Amest“ je pripremio projekte koji su potrebni za dobijanje dozvola kod Ministrarstva građevine, i očekujemo da će veoma brzo doći do realizacije, i najduže za godinu dana biće rešen veliki problem građana Niša i Doljevca. Projekat logistička razvojna zona Niš treba da obezbedi potpuno novu infrastrukturu na lokaciji Aerodrom Niš, za potrebe avio saobraćaja i za razvoj logistike. Fizibiliti studija urađena je iz MISP programa, čija je vrednost 250.000 evra, a zatim je i usvojena. Sada, po usvajanju i Plana detaljne regulacije Aerodroma, možemo aplicirati i za izradu tehničko-projektne dokumentacije, verovatno kod PPF7 programa. Od posebne važnosti je završetak projekta izmeštanja pruge, koji će biti realizovan uz pomoć Vlade Republike Srbije, a koji je godinama bezuspešno rešavan.
* Kakve radove ste planirali tokom ove letnje sezone?
… Tokom leta radiće se veliki broj infrastrukturnih projekata, od kojih naveću važnost imaju radovi na kolektorskoj mreži i rešavanje problem poplava u tri gradske opštine. Planirano je da ovog leta Niš dobije i rekreativni bazen. U završnoj fazi su dva JPP – projekat koji će rešiti problem tretmana komunalnog otpada na teritoriji osam opština ovog dela Srbije, a posebno važna je završna faza JPP tretmana otpadnih voda i izgradnja fabrike vode. Svi ovi projekti godinama su čekali na rešavanje i stvarali su velike probleme građanima Niša.
* Koje su investicije stigle u Niš i koliko je otvoreno novih radnih mesta?
Grad Niš je spremno prihvatio Izmene Zakona o planiranju i izgradnji, pa je nadležno Ministarstvo proglasilo Niš za jednu tri lokalne samouprave gde se najbrže provodi postupak za izdavanje dozvola. To stvara preduslove za privlačenje novih investitora i pozicioniranje grada u red povoljnih poslovnih ambijenata u okruženju. Pored toga, Niš ima brojne strateške prednosti. Pre svega, poziciju na raskrsnici balkanskih i evropskih saobraćajnih putnih i železničkih saobraćajnica, što ga čini lako dostupnim iz svih pravaca. Ovome doprinosi i međunarodni Aerodrom „Konstantin Veliki“, drugi po veličini u Srbiji putni i kargo aerodrom u zemlji. Niš je jedan od pet gradova u Srbiji koji su izabrani za prve „Šampione lokalnog razvoja“, na konkursu koji je sproveo NALED.
* Koliko ste bili uspešni sa investicijama?
… Uspešnost dosadašnje saradnje sa investitorima najbolje se ogleda u 4.500 novootvorenih radnih mesta, kao i u maksimalno skraćenom vremenu potrebnom za realizaciju grinfild i braunfild investicija. One se realizuju u konstantnoj komunikaciji investitora i grada, što podrazumeva saradnju sa svim nadležnim upravama i službama, javnim preduzećima i Nacionalnom službom za zapošljavanje. Najbolji primeri su izgradnja „Džonson elektrika“ i „Mikelsen elektroniksa“, gde je Grad nastavio da brine o potrebama investitora i nakon realizacije investicija, kroz unapređenje javnog transporta, naknadnih potreba investitora i poboljšanja infrastrukture.