“Nišekspres” će cene karata vratiti na iznos od 1. septembra, a ta cena ostaće na snazi do kraja januara naredne godine. To je dogovoreno na sastanku koji je održan u Nišavskom upravnom okrugu kome su prisustvovali predstavnici lokalnih samouprava tog okruga i “Nišekspresa”.
Sastanak, kome je prisustvovala i načelnica Nišavskog upravnog okruga je organizovan na inicijativu građana koji su se bunili zbog povećanih cena i ukidanja linija do nekih sela ili njihovog skraćenja. Konačno rešenje će, ipak, morati da se pronađe za probleme ovih građana do 31.januara iduće godine.
Sa predstavnicima “Nišekspresa” o mogućem rešenju ovih problema razgovarali su predstavnici opština Aleksinac, Ražanj, Doljevac, Gadžin Han i Merošina. Problem je u tome što opštine nemaju sredstava da bi subvencionisale visoke cene karata, a za građane ovih opština one su previsoke budući da se radi o mestimakoja nisu dovoljno ekonomski razvijena.
“Mi trebamo kao opština da odredimo linije koje će oni da voze, a oni da odrede cenu koju mi treba da platimo.Mi kao opština koja nema puno para ne možemo da obezbedimo novac za 72 sela. Sada moramo sa njima da vidimo kako ćemo rešiti taj problem. Oni nerentabilne linije gase ili skraćuju polaske. Prošlog leta su ugasili linije za šest sela. Počeli smo razgovoe o javno-privatnom partnerstvu, ali je to tek na početku”, kaže Dejan Milošević iz Aleksinca.
Problem postoji i u opštini Merošina. Ova lokalna samouprava treži nižu cenu karata za njene građane. Treutno je cena mesečne radničke karte od 6 do 7.000 dinara.
„Zadovoljni smo pokrivenosti sela, ali je problem visina mesečne karte. Možda sa aspekta tržišne ekonomije ta cena jeste opravdana i realna, ali je standard građana takav da je to njima previše skupo. Lokalna samouprava ima obavezu da obezbedi prevoz za decu iz osnovne škole i mesečno za to izdvajamo milion i 200.000 dinara, a socijalne slučajeva 400.000 za mesec dana. Iz malih budžeta je nemoguće izdvojiti subvencije za prevoz. Sada tražimo kompromisno rešenje“, istakla je Sanja Stajić iz Merošine.
Ivan Tasić iz opštine Svrljig ističe da je njima potrebno da se udaljena sela povežu sa Svrljigom jer je i tim ljudima potrebno da odu kod lekara ili da u gradu obave neke druge poslove.
U “Nišekspresu” kažu da je jedan od problema smanjenje broja stanovnika u nekim selima što znači i manji broj purnika. Dodaju da su neke firme uvele i svoj prevoz za svoje radnike što za njih znači gubitak putnika. To je uslovilo i povećanje cena jer oni moraju da posluju razvojno.
“Nišekspres“ kvaliteno radi, ima odlično organizovan i lokalni i međumesni prevoz, vozila su nam ispravna i putnike odvezemo i dovezemo na vreme“, kaže Novica Tasić, zamenik generalnog direktora “Nišekspresa”. „Cene karata mogu da budu manje, ali moramo da se dogovorimo kako da bude isfinansiran prevoz. Činjenica je da smo mi dominantni u ova tri okruga, a razlog je jednostavan, imamo dovoljno i kadra i vozila da pokrijemo ova tri okruga.Javni prevoz nije samo cena. To je i vozač i dobar mehaničar i dobar autobus i dobra linija. Javni prevoz je i dobro postavljen red vožnje. Pojedinačna karta i mesečna karta koju koriste građani sa svakodnevnim obavezama u gradu. Visinu cene određuje i broj putnika. Da bi neka linija bila rentabilna mora da imamo i određeni broj putnika“, kaže Tasić.
Načelnica Nišavskog upravnog okruga Dragana Sotirovski kaže da problem može da se reši ali da je za to potreban kompromis.
“Dogovoreno je da “Nišekspres” pomogne svakoj opštini ponaosob da naprave mrežu linija i da znaju koliko to košta”, kaže Dragana Sotirovski. “Posle toga ćemo videti da li lokalne samouprave imaju para da subvencionišu linije ili ne. Bez obzira koliko jedno selo imalo stanovnika, svi oni imaju pravo na prevoz”, kazala je Sotirovski.
Dogovoreno je i da se posle sastanka upute dopisi odgovarajućim ministarstvima I luju njihovi predlozi i sugestije za rešavanje ovog problema, a ono svakako mora da se nađe do kraja januara iduće godine.