Danas je održana uvodna pres-konferencija pred početak Nišvil džez festivala, koji se održava u niškoj Tvrđavi od 5. do 14. avgusta, dok će glavni program, za koji se prodaju karte, trajati od 11. avgusta pa do kraja festivala.
Ove godine se Nišvil susreo sa mnogobrojnim problemima i neće biti na istom nivou na kom smo navikli. O tome svedoči i slogan „Još ovaj put“, koji je u skladu sa postojećom situacijom, koja je takva da, kako otkriva generalni direktor festivala Ivan Blagojević trećina budžeta manja, dok su troškovi isto toliko veći. Program će činiti 850 izvođača, na oko 15 scena, što je manje nego inače.
Generalni direktor Nišvila bio je iskren i istakao da niški festival ove godine neće biti u TOP 10 festivala Evropske unije, kao i da se nada da Gardijan neće ove godine raditi novu klasifikaciju kada je reč o ovakvim događajima.
„Prosto festival nije ekonomski održiv više da bi opstao u ovom obliku, sa ovoliko izvođača i ovakvim dešavanjima. Ono što je moje zadovoljstvo je da smo u zadnji čas stigli da uradimo katalog, kompletan brending, marketing i da se postavljuju osnovni elementi festivala. Verujem da ćemo uraditi sve u najboljoj tradiciji Nišvila, koliko god mi nismo zadovoljni kvalitetom programa ove godine. Biće sjajnih momenata i vredi to pomenuti. Ovo je sve u svemu bila autentična priča ovih 28 godina. Zlata (Marinković) i još sedmoro muzičara će otvoriti ovogodišnji Nišvil. To je i zasluženo nakon sjajnih koncerata u Briselu i Belgiji. Doći će prijatelji iz Francuske i Belgije i svi će, njih dvadesetčetvoro, nastupiti tokom Nišvila i promovisati najbolji primer multikulturalnosti i promocije kulture džeza”, rekao je Blagojević.
Konferenciji je prisustvovala i Zlata Marinković, učesnik ROJAZE projekta, koja će između ostalih otvoriti program.
“Stvarno je bilo veliko iskustvo nastupati u Francuskoj i Belgiji, jedno od najvećih iskustava i stvarno sam srećna što imam priliku da se predstavim još jednom na ovakav način.”
Maja Mitić, umetnički direktor Nišvil Jazz teatra, nije zadovoljna odnosom prema ovom festivalu, ali je istakla da će imati šta da ponudi i ove godine.
“Zaista imamo odličan festival, ali se stalno pitam zašto to moramo da radimo na mišiće, da molimo, da plačemo, kao da nam neko nešto poklanja, a ne da ulažemo u svoju državu. Jer ta država kad ulaže u kulturu, to se vrati, i ja kao umetnica prepoznajem da to nije nikakvo davanje, niti nikakava milost, nego je odnos države prema vrednostima koje neguju tu državu. Ove godine imamo čuvenu Lamamu osnovanu još 1962. godine, koja ima balkansku turneju i premijeru ima kod nas.”
Ipak, po starom dobrom običaju će se šansa za otvaranjem dati domaćim glumcima, odnosno Milošu Cvetkoviću sa svojom dramom.
“Šetamo dakle od najnovijih do najstarijih koji vuku iz dva veka. Razne su tu predstave, i Švajcarska i Francuska, pomenula sam Ameriku. Imamo svoje susede Makedonce, koji na fantastičan dramski tekst njihovog najčuvenijeg dramskog pisca ustvari rade jednu vrstu hip hop predstave, gde je mnogo više zastupljena muzika, ali ima jako puno poziorišnih elemenata.Ono što je novo i zbog čega sam ponosna, to je na sceni “Jazz for kids”, pošto tu nemamo svetlo, pa i ne možemo da dovedemo najbolje predstave za decu, ove godine sam uspela da dovedem predstave koje su u svetu bazirane na onom što se zove u svetu drama o edukaciji. To su novi predmeti koji ulaze u sistem obrazovanja. Naša zemlja se takođe bori, jer ta vrsta rada sa mladima i sa decom pokazuje velike rezultate na svim ostalim poljima”, otkrila je Mitić.
Nenad Cvetičanin i Numizmatika će zatvoriti ovogodišnji Nišvil, odmah posle Džulijana Marlija, po tradiciji koja kaže da domaći izvođači otvaraju i zatvaraju festival, a on se nada da će festival zatvoriti samo za ovu godinu.
„Ja sam već 40 godina u muzičkom životu ovog grada. Prošle jeseni objavio sam digitalno samostalni projekat, koji se trenutno nalazi na svim mogućim platformama. Dobijam redovne mesečne izveštaje i to se poprilično dobro kotira, i meni je izrazito zadovoljstvo, u najmanju ruku, što ću prvi put imati priliku da čitav taj projekat predstavim ovde u Nišu, sa niškim muzičarima. “Sun the Boogie Man” je multimedijalni projekat. Ovog puta je samo muzički segment. Tokom vremena će tu doći i koreodrama, roman i, nadam se, animirani film, ali to je neka priča za kasnije. Samo se iskreno nadam da to što zatvaram ovogodišnji Nišvil festival neće značiti da zatvaram Nišvil festival (generalno). To bih teško preživeo, tako da se nadam da ćemo iduće godine nastaviti dalje.”