Na osnovu odluke srpskog Vojnog ministarstva i Glavnog generalštaba, vojvoda Radomir Putnik je 24. decembra 1912. doneo rešenje o formiranju Vazduhoplovne komande sa sedištem u selu Trupale kod Niša.
U to vreme, Srbija je bila među prvih petnaest zemalja u svetu koje su stvorile ratno vazduhoplovstvo, a među prvih pet zemalja koja je svoje vazduhoplovstvo upotrebljavala u ratnim dejstvima.
Nekada se dan srpskog vazduhoplovstva slavio 21. maja, međutim raspadom SFRJ ovaj dan se obeležava 24. decembra kao Dan ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane, u znak sećanja na dan kad je vrhovna komanda srpske vojske donela odluku o formiranju Vazdušne komande sa sedištem u Nišu.
Prvi borbeni letovi srpske avijacije obavljeni su u martu 1913. godine iznad opsednutog Skadra u kome se Esad paša odupirao opsadi crnogorske vojske. Srpska vojska je Crnogorcima uputila pomoć u artiljeriji i avionima. U ovoj operaciji je poginuo narednik Mihailo Petrović i tako postao prva žrtva vojnog vazduhoplovstva.
Na Skadar su upućena tri aviona „Deperdisen“, „Blerio“ i „Farman“ a piloti su bili: Francuzi Godfroa i Broden, Rus Kirštajn, a od srpskih pilota su bili Ilić, Stanković, Tomić, Jugović i Petrović.
U ovoj operaciji je poginuo narednik M. Petrović i tako postao prva žrtva vojnog vazduhoplovstva. Pored zadataka izviđanja, srpska avijatika je obavila i zadatke bombardovanja Skadra što je bilo prvi put u istoriji srpskog vazduhoplovstva.
Prošle godine je obeleženo 110 godina od osnivanja srpske vojne avijacije, polaganjem venaca na spomenik „Ikara“ kod Apelacionog suda, koji je podignut u čast srpskih vazduhoplovaca.
U Nišu na Trgu 14. oktobra, u blizini Saborne crkve, nalazi se i spomenik posvećen palim vazduhoplovcima u Drugom svetskom ratu.